Мета: розширити
уявлення учнів про серцево-судинні, онкологічні захворювання; ознайомити
з причинами виникнення та наслідками ожиріння та діабету; вчити правилам
збалансованого та раціонального харчування.
1.Прочитай та запам'ятай!
У другій половині XX століття основну небезпеку для здоров’я населення і проблему для охорони здоров’я становили неінфекційні захворювання, насамперед хвороби серцево-судинної системи, які наразі є провідною причиною захворюваності, інвалідизації та смертності дорослого населення. Проблемою медиків усього світу є також онкологічні захворювання, діабет, ожиріння. Відбулося «омолодження» цих захворювань.
Профілактика (від грецьк. prophylaktikos — «попереджувальний») — попередні заходи для недопущення чого-небудь. У медицині це комплекс медичних, санітарно-технічних, гігієнічних, педагогічних та соціально-економічних заходів, спрямованих на попередження захворювань та усунення факторів ризику.
Серцево-судинні хвороби — це ціла низка різних захворювань, які вражають серце та серцево-судинну систему. Вивченням хвороб серця, їхньою профілактикою та лікуванням займається кардіологія.
Онкологічні захворювання — злоякісні пухлини, які виникають у тканинах і органах організму людини. Розділ медицини, який спрямований на вивчення, діагностику та лікування онкологічних захворювань, називається онкологією.
Цукровий діабет (грецьк. Біа Рцхгц; — «надмірне сечовипускання») — група ендокринних захворювань, що розвиваються внаслідок абсолютної чи відносної недостатності інсуліну (гормону підшлункової залози), внаслідок чого виникає стійке підвищення рівня глюкози в крові — гіперглікемія.
Ожиріння — це захворювання, за якого надлишковий накопичений жир у тілі несприятливо впливає на стан здоров’я, призводячи до зменшення середньої тривалості життя та/або збільшення проблем зі здоров’ям.
Захворювання серцево-судинної системи численні. Одні з них є хворобами переважно серця, інші — артерій (атеросклероз) або вен, треті вражають серцево-судинні системи в цілому (гіпертонічна хвороба). Захворювання серцево-судинної системи можуть бути обумовлені вродженими вадами розвитку, травмою, запальним процесом тощо.
Найбільш поширені захворювання серцево-судинної системи
Основою багатьох поразок серцево-судинної системи є атеросклероз. Цей термін походить від грецьких слів athere — «пшенична кашка» і sclerosis — «твердий», що і відображає сутність процесу: відкладення на стінках артерій жирових мас, які набувають у подальшому вигляду кашки, а судини стають потовщеними, із деформованими стінками. Врешті це призводить до звуження про світу артерій і зниження їх еластичності, що ускладнює циркуляцію крові.
Інфаркт міокарда — гостре захворювання серця, зумовлено розвитком одного або кількох некротичних ділянок у серцевому м’язі і виявляється порушенням серцевої діяльності. Зазвичай виникає в результаті ураження артерій серця у разі атеросклерозу, коли відбувається звуження їх просвіту. Нерідко до цього приєднується закупорка судин у зоні його поразки, внаслідок чого кров повністю або частково припиняє надходити до відповідної ділянки м’язу серця, і в ній утворюються осередки омертвіння (некрозу). У 20% всіх випадків інфаркт міокарда має летальний кінець, причому в 60-70% — у перші дві години. Іноді інфаркт міокарда проявляється тільки порушеннями ритму серця.
Аритмії серця — різні відхилення в утворенні чи проведенні імпульсів збудження в серці, найчастіше виявляються порушеннями ритму або темпу його скорочень.
Ішемічна хвороба серця — гостре і хронічне ураження серця, викликане зменшенням або припиненням доставки крові до міокарди у зв’язку з атеросклеротичним процесом в артеріях. Обмеження в надходження крові до міокарду знижує доставку до нього кисню, поживних речовин, а також видалення відпрацьованих продуктів обміну, шлаків.
Залежно від поєднання кількох факторів прояви ішемічної хвороби серця можуть бути різними. Її першим проявом може бути раптова смерть або інфаркт міокарда, стенокардія, серцева недостатність, порушення ритму серця. Нерідко це захворювання вражає людей ще молодих (30-40 років), які ведуть активний спосіб життя. Поширеність ішемічної хвороби серця набула розмірів епідемії у другій половині XX століття, хоча окремі її прояви були відомі давно.
Гіпертонічна хвороба — захворювання серцево-судинної системи, що характеризується постійним або періодичним підвищенням артеріального тиску. Гіпертонічна хвороба — хвороба XX століття. Причина гіпертонічної хвороби розкрита не до кінця. Але основні механізми, що спричиняють стабільно високий артеріальний тиск, відомі. Провідним серед них є нервовий механізм. Початкова його ланка — емоції, душевні переживання, що супроводжуються і у здорових людей різними реакціями, в тому числі підвищенням артеріального тиску. Щоб запобігти подальшому розвитку гіпертонічної хвороби, необхідно знизити нервове напруження, розрядити накопичений «заряд» емоцій.
Існують також захворювання серцево-судинної системи, в основі яких лежить запальний процес. Зрідка це запалення виявляється бактеріальним. Це означає, що на внутрішній оболонці серцевих клапанів або на зовнішніх оболонках серця розмножуються бактерії, що спричиняють гнійне запалення цих відділів серця.
- Вживання якої їжі може стати причиною серцево-судинних захворювань?
Фактори ризику: високий артеріальний тиск, вживання алкоголю, тютюнова залежність, високий рівень холестерину, надлишкова вага, недостатнє споживання овочів і фруктів, низька фізична активність, нервове напруження.
Два фактори антиризику:
• вживання достатньої кількості овочів і фруктів;
• регулярна фізична активність.
4. «Онкологічні захворювання»
Основні фактори, які можуть спровокувати онкологічні захворювання:
• спадковість;
• активне й пасивне паління;
• тривалий або короткочасний вплив на організм людини різних токсичних речовин;
• надмірне споживання алкогольних напоїв;
• тривале перебування під ультрафіолетовими променями;
• гормональні порушення;
• забруднення навколишнього середовища;
• порушення цілісності шкірних утворень;
• хронічний стрес, почуття провини, пригніченості, образи.
Багато онкологічних захворювання успішно лікуються на початкових етапах. Проблема в тому, що вони можуть розвиватися в організмі багато років і ніяк не проявлятися. Зазвичай перші симптоми захворювання людина сприймає як ознаки менш небезпечних, звичних хвороб і не реагує на них належно. У результаті дорогоцінний час спливає, а шанси на одужання скорочуються.
Ознаки, за якими можна розпізнати онкологічні захворювання:
• швидка втомлюваність, постійна втома;
• порушення сну, зокрема, безсоння;
• безпричинна нервозність;
• відсутність апетиту;
• різні ущільнення на або під шкірою;
• наявність крові у природних виділеннях;
• больові відчуття в організмі, що виникли з незрозумілих
• неприємні відчуття після їжі в області шлунка.
Якщо ви виявили в себе одну або декілька з перерахованих ознак, то негайно звертайтеся до лікаря-онколога. Пройшовши повне обстеження, ви з’ясуєте причини нездужань і або почнете лікування, або просто заспокоїтеся.
Профілактика онкологічних захворювань
• Фізичне навантаження і правильне харчування. Вченими доведено, що малорухливий спосіб життя, ожиріння, надмірна худорлявість збільшує ризик захворювання до 30-40 %.
• Повноцінний сон. Кількість часу, який людина проводить у єні, безпосередньо впливає на здатність організму боротися з онкологічними захворюваннями. Крім того, недолік сну значно знижує користь від фізичних навантажень і правильного режиму харчування.
• Регулярні обстеження у фахівців.
«Профілактика діабету та ожиріння»
Профілактика цукрового діабету:
• первинна — попередження захворювання — повинна базуватися насамперед на здоровому способі життя (раціональне харчування, попередження ожиріння, активний спосіб життя (помірні фізичні навантаження, заняття фізкультурою, спортом значмо зменшують можливість виникнення ожиріння і тим самим порушень вуглеводного обміну і розвитку цукрового діабету), виявлення наявності (відсутності) родичів, хворих на цукровий діабет;
• вторинна — профілактика розвитку цукрового діабету у хворих людей, наприклад, у осіб, що страждають на ожиріння;
• третинна — попередження ускладнення цукрового діабету і його клінічних проявів. Важливо, щоб хворий на цукровий діабет був активним, добре адаптованим у суспільстві, розумів основні завдання в лікуванні свого захворювання та попередження ускладнень.
Профілактика ожиріння
Причин для виникнення ожиріння багато. Насамперед — неправильне харчування, починаючи з першого року життя, коли перегодовування або велика кількість у їжі жирів і вуглеводів веде до швидкого зростання і накопичення жирових клітин. Далі —недостатня рухова активність (гіпокінезія), спадкова, сімейна схильність, і придбана — довго сидимо біля телевізора, за комп’ютером, мало гуляємо і бігаємо. Ожиріння так само може розвиватися після деяких інфекційних захворювань, наприклад, епідемічного паротиту.
Мета профілактики — попередити розвиток ожиріння в осіб із нормальною та надмірною масою тіла, знизити ризик або запобігти розвиткові тяжких супутніх захворювань. Показання до проведення профілактики — сімейна спадкова схильність до розвитку ожиріння та захворювань, що його супроводжують. Раціональне харчування і фізична активність — основа програми з контролю маси тіла.
Якщо дитина з перших років життя має надлишок маси тіла або раптом після перенесеного захворювання маса тіла різко збільшується, необхідно звернутися до лікаря-ендокринолога.
6. Поняття «реклама» та її види
Реклама (лат. гесіатаге — «поновлювати крик, знову кричати, кликати, голосно заперечувати») — спеціальна інформація про осіб чи продукцію.
Відповідно до законодавства України, реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Види: комерційна (товарна, нетоварна), соціальна.
Нетоварна реклама (реклама послуг). Пропагує які-небудь ідеї та цілі і аж ніяк не конкретний товар. Наприклад, нафтова компанія оголошує про свою здатність бурити нафтові свердловини без забруднення навколишнього середовища.
Соціальна реклама спрямована на зміну поведінкової моделі (боротьба зі СНІДом, наркотиками) і популяризацію соціальних проблем, пропаганду здорового способу життя тощо.
Комерційна реклама поширюється в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого чи опосередкованого одержання прибутку.
7. Історична довідка. Найперша реклама
Перший раз люди побачили рекламу 1704 року, в розділі оголошень Американської газети — «Бостон Ньюслеттер». Проте лише до початку XIX століття у виробників виникла потреба рекламувати свої товари та послуги, адже саме в ті часи по всьому світу прокотилася промислова революція, і ринок пропозицій почав перевищувати попит. Відомий письменник Едгар Аллан По став першим редактором реклами. Він працював 1844 року у друкованому виданні «СазернМессенджер» і відповідав за створення рекламних оголошень. А 1920 року, 2-го листопада, люди вперше почули рекламу по радіо, після чого по радіостанціях прокотилася хвиля змін, почали створюватися нові програми, виключно для того, щоб додати туди тематичну рекламу.
Реклама розвивалася невблаганно, і нині, у XXI столітті, ми можемо її зустріти практично всюди — навіть піднявши очі в небо, жителі Америки іноді можуть прочитати написане вгорі літаком рекламне оголошення. Ось так від рідких оголошень у XVIII столітті ми прийшли до поширення реклами в нашому житті. Залишається лише гадати, що чекає нас попереду.
Домашнє завдання
Перегляньте презентацію для закріплення
У давні часи люди потерпали від холоду, спеки, нападів хижих звірів, інфекційних хвороб. Сучасні люди живуть набагато довше і незрівнянно комфортніше. Механізми й автомати звільнили їх від тяжкої фізичної праці в побуті та на виробництві. За лічені години можна дістатись найвіддаленіших куточків планети. Завдяки винайденню вакцин та ефективних ліків середня тривалість життя людей зросла більш як удвічі.
Уявіть один день із життя первісного і сучасного підлітка. Порівняйте їхні харчові раціони, фізичну активність, загартованість. Поміркуйте:
- Хто харчується переважно натуральними продуктами?
- Хто з них сильніший і загартованіший?
- Хто частіше лягає спати голодним?
- Хто має більше шансів одужати, якщо захворів?
Однак блага цивілізації спричинили появу нових загроз. Тепер людям загрожують не лише численні техногенні небезпеки (ураження електричним струмом, ДТП), а й такі малопоширені у давні часи хвороби, як ожиріння, рак, серцево-судинні захворювання і діабет. Їх називають «хворобами цивілізації», адже вони пов’язані передусім із «досягненнями» цивілізації — малорухливим способом життя, споживанням перероблених харчових продуктів, а також вживанням тютюну, алкоголю і наркотиків.
Куріння і рак
У 6-му класі ти вивчав вплив тютюну на організм людини і знаєш про негайні наслідки куріння, його вплив на організм протягом двох років та віддалені наслідки.
Курцям з 20—30-річним стажем загрожують тяжкі захворювання серцево-судинної системи (інфаркт, інсульт), хронічні захворювання легень, виразка шлунку, злоякісні пухлини (рак легень, губи, гортані).
Тютюновий дим містить більш як 50 канцерогенів — речовин, що спричиняють виникнення злоякісних пухлин. Сполуки, які містяться у тютюновому димі, послаблюють захисні властивості організму і посилюють дію інших канцерогенів, наприклад, іонізуючої радіації.
Найпоширеніша форма раку — рак легень. У 2002 році в Україні серед померлих від раку кожен п’ятий — хворий на рак легень (серед чоловіків - кожен третій випадок). 90% випадків раку легень пов’язують із курінням.
Чи знаєш ти, що...
Один із солістів групи «The Beatles» Джордж Харрісон (мал. 55) почав курити у підлітковому віці. Він ніколи не приховував своєї пристрасті до тютюну і навіть грав із сигаретою в руці. Коли в 1997 році Харрісон дізнався свій діагноз — рак горла, він сказав: «Це сталося через куріння».
Відтоді почалася його чотирирічна боротьба з недугою. Він вирішив зробили все можливе, щоб побороти рак: кинув палити і їздив по всьому світу в пошуках найефективніших засобів лікування, витрачаючи по 25 тисяч американських доларів.
Оцініть ступінь впливу реклами на ваші рішення. Для цього проведіть у класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто завжди приймає рішення під впливом реклами, а з другого — ті, хто на неї взагалі не зважає. Решта займають місця ближче до того чи того кінця.
Створення антинаркотичної реклами?
1. Напиши есе на одну з таких тем: «Як стають курцями», «Хто чужим горем багатіє», «Скільки коштує шкідлива звичка».
ДВА ТОВАРИШІ
Жили-були два добрі товариші. В один момент вони посперечалися, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли оазис, в якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув і його друг його спас. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові запитав його:
- Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
- Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить що-небудь нам гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам’яті.- Родина, друзі, однокласники, вчителі – це ваше найближче оточення.
Сім’я є первісним осередком суспільства, першою формою соціальної спільноти. Саме сім’я найсильніше впливає на поведінку і вибір підлітків. Одним із важливих напрямів сімейного виховання є формування здорового способу життя. Адже кожен з батьків бажає, щоб дитина виросла фізично й психічно здоровою, без шкідливих звичок. Багато в чому формування здорового способу життя залежить від традиційних складових цього впливу: стилю життя сім’ї, характеру взаємостосунків між батьками й дітьми, участі обох батьків у вихованні, спільного проведення родиною вільного часу тощо. Отже, спосіб життя сім’ї, в основному, обумовлює і спосіб життя дітей. Численні дослідження свідчать, що сімейні конфлікти між самими батьками, батьками й дітьми, застосування фізичних покарань, нерозуміння батьками дітей, нестача батьківської уваги, підтримки дитини, — все це стає причиною того, що процес становлення особистості підлітка проходить тяжче, ніж звичайно.
У родині, де не поважають старших, імовірно виростуть егоїсти.
Міжособистісні стосунки – це взаємозв’язки, які суб’єктивно пер живаються, об’єктивно проявляються в характері. Науковці з'ясували таку закономірність: чим вищий рівень розвитку групи, тим сприятливіші умови вона створює для виявлення кращих прикмет особистості. І навпаки, чим нижчий рівень розвитку групи, тим більше існує можливостей для виявлення її негативних ознак.
3.Робота за підручником (параграф 25-26! 19-20)
- Щоб мирно жити з людьми, треба враховувати особливості їх емоційного життя. Користуючись матеріалами підручника, продовжте опорний конспект щодо інших принципів побудови стосунків між людьми.
4.Перегляньте презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-vidi-pidlitkovih-kompaniy-oznaki-nebezpechnih-kompaniy-sposobi-protidi-negativnomu-socialnomu-vplivu-229168.htmlта запишіть, які види підліткових компаній є!
Домашнє завдання
1.Прочитай параграф 25-26! 19-20, усно відповідай на запитання.
2.Виконай тести для закріплення https://naurok.com.ua/test/vidi-pidlitkovih-kompaniy-sposobi-protidi-negativnomu-socialnomu-vplivu-223552.html
Обміркуйте й обговоріть ситуацію.
Мама попросила Марічку прибрати у своїй кімнаті, але дочка дивилася телевізор, гралася у дворі і не зробила цього. Увечері ж Марічка стала кричати, що в неї багато уроків і їй ніколи. Оцініть стосунки Марічки з мамою. Спробуйте припустити, до яких наслідків призведуть такі відносини.
Прочитай!
Найближче оточення підлітка
Ми живемо не кожен сам по собі, а в оточенні людей. Люди, з якими ми спілкуємося щодня, входять у наше найближче оточення.
Спілкуючись, люди утворюють різні групи. Група — це спільнота людей, які об’єдналися для спільної роботи або спілкування. Люди, які входять до групи, перебувають в різних позиціях стосовно один до одного. Кожен член групи має свій статус.
Статус — це закріплені за людиною права й обов’язки, які говорять про її місце в групі.
Якщо ви член родини, то у вас обов’язково будуть сімейні обов’язки, які треба виконувати. Зверніть увагу, як багато обов’язків у родині лежить на мамі. Ваші завдання — допомагати їй і здобути свій статус у сім’ї.
Зверніть увагу! Усе ваше життя проходить у групах. Спочатку це сім’я. Потім це група в дитячому садочку, шкільний клас. Ви можете бути учасником гуртка, спортивної команди або секції, можете бути в дружній команді «хлопців з нашого двору». Спілкуючись, ви здобуваєте в кожній групі свій статус, знаходите в ній своє місце.
Дружня компанія виникає ніби сама собою. У таку групу люди об’єднуються добровільно, на основі спільних інтересів і симпатій. У них немає спеціально призначеного керівника.
Офіційні групи, наприклад ваш клас, створюються суспільством спеціально для того, щоб вони виконували певні функції. Основними в таких групах є ділові відносини. Людина оцінюється в такій групі за її внесок у спільну справу.
У кожній групі ви можете поводитися по-різному і мати різний статус. Наприклад, не виділятися у навчанні в класі, але бути найкращим художником на заняттях у художній студії.
Перебуваючи в групі, необхідно враховувати інтереси інших її членів й загальні інтереси групи. Треба бути готовим до того, що люди будуть поводитися по-різному. Не можна розраховувати на те, що всі люди стануть вас так само любити й розуміти, як члени вашої родини.
Вплив родини і друзів
Звичайно, і ваша родина, і ваші друзі впливають на вас, ваші погляди, думки, почуття. Саме в родині ви одержуєте перший життєвий досвід і вчитеся поводитися в різних ситуаціях. Родина дає відчуття
безпеки, навчає певних способів поведінки, є джерелом необхідного життєвого досвіду.
Спілкування в родині дозволяє підлітку формувати уявлення про добро і зло, про порядність, про шанобливе ставлення до матеріальних та духовних цінностей. Саме поряд з близькими людьми в нас виникає почуття любові, дружби, обов’язку, відповідальності, справедливості.
Вплив батьків на підлітка значно більший, ніж вплив ровесників. Хоча в підлітковому віці вам уже мало родини, вас цікавлять однолітки і ті сфери життя, які раніше вам не були доступні. Вам хочеться набути впевненості в міжособистісному спілкуванні, навчитися відстоювати свою думку, розв’язувати конфлікти, проявити свої лідерські якості. Є друзі, які допоможуть вам у цьому, а є такі, хто може завадити. Обираючи друзів, треба це враховувати.
Принципи формування міжособистісних стосунків
У кожного з нас складаються певні відносини з іншими людьми. Ви народжуєтеся в родині і відразу ж стаєте членом цієї сім’ї. Виникають родинні стосунки. Це відносини між батьками і дітьми, між братами і сестрами, між бабусями та дідусями й онуками. Родинні відносини характеризуються любов’ю, турботою, увагою один до одного протягом усього життя.
Найбезпечнішим місцем для людини є її дім. Це той простір, де людина максимально може проявити свою індивідуальність. У кожної родини є своя історія, яка передається її членам і дає відчуття приналежності саме до цієї родини.
Коли дитина підростає, у неї виникають відносини з різними людьми, які не є її родичами. З’являються друзі, і формуються дружні стосунки. Дитина стає членом інших малих груп. Це може бути і група друзів у дитячому садку, і група друзів у дворі, і група шкільних приятелів.
Дружні відносини характеризуються доброзичливістю і розумінням одне одного. Уміння встановлювати і зберігати дружні відносини — надзвичайно важлива здатність людини. Дружба завжди добровільна й заснована на взаємній симпатії. Друзі можуть ділитися своїми почуттями і страхами, обговорювати свої проблеми.
Якщо ви виконуєте з іншими людьми спільну роботу, то виникають ділові відносини. Ви стаєте членами колективу. Колектив — це група людей, у якій усі відносини визначаються спільною діяльністю. Ділові відносини характеризуються відповідальністю за виконання спільної справи.
Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Якщо ви хочете попросити у свого сусіда по парті олівець, то яку з трьох запропонованих фраз ви оберете і чому: «Дай мені швидко олівець!», «Дай, будь ласка, свій олівець», «Не міг би ти дати мені свій олівець, якщо він тобі зараз не потрібен?»
Міжособистісні стосунки формуються завдяки спілкуванню, яке ґрунтується на відповідних принципах. Перш за все, це принцип доброзичливості, відкритості, готовності до діалогу.
Треба пам’ятати, що перше враження про людину створюється завдяки її зовнішньому вигляду. Тому завжди звертайте увагу на свою зачіску, одяг, ходу, вираз обличчя.
При спілкуванні важливо бути хорошим слухачем і показати співрозмовникові, що ви його розумієте. Коли ви слухаєте, не треба висловлювати свої оцінки і давати поради. Перш ніж переконувати людину в чому-небудь, треба зрозуміти її позицію.
Дуже важливо запам’ятовувати і не плутати імена людей. Людина може образитися на вас, якщо ви не пам’ятаєте, як її звуть. Пам’ятайте, що головні вороги міжособистісного спілкування — дратівливість і нетактовність.
Опорні точки. люди, з якими ми спілкуємося щодня, входять у наше найближче оточення. Ваша родина і ваші друзі впливають на вас, ваші погляди, думки, почуття. існують різні типи відносин між людьми: родинні, ділові, дружні. Для кожного типу відносин характерні свої особливості. треба дотримуватися певних принципів формування між-особистісних стосунків.
Запитання для повторення й обговорення
і-іі рівні
1. Які у вас сімейні обов'язки?
2. Чим дружня компанія відрізняється від офіційної групи?
3. Наведіть приклади дружніх відносин.
ііі рівень
4. Хто на вас впливає більше — батьки чи ровесники?
5. Яких правил спілкування треба дотримуватися у міжособистісних стосунках?
6. Який тип відносин переважає у вашому класі?
V рівень
7. Доведіть, що в родині ви одержуєте перший життєвий досвід і вчитеся поводитися певним чином.
8. Чи можна ваш клас назвати колективом?
9. У чому проявляється відповідальність за виконання спільної справи?
3. Прочитайте інформацію!
Людина живе в суспільстві. Вона має знайти своє місце серед інших людей, навчитися спілкуватися з ними, зрозуміти правила поведінки в соціумі й дотримуватися їх.
Демократичне суспільство надає людині досить багато прав, але
разом із правами в людини з'являються й певні обов'язки. Уміння користуватися своїми правами й виконувати свої обов'язки є важливим показником соціального здоров'я.
Соціум – це суспільство, в якому ми живемо.
Людина – соціальна істота, сформована своїм оточенням. Однак, суспільство не тільки формує людину, а й впливає на її життя і здоров'я.
Соціальне середовище - оточуючий людину соціальний світ (соціум), який включає всебе суспільні (матеріальні та духовні) умови становлення, існування, розвитку та діяльності людей, які тісно пов'язані з суспільними відношеннями, у які ці люди включені.
Середовище — це сукупність умов існування людини та суспільства.
Соціальна безпека населеного пункту
Люди з давніх-давен живуть у населених пунктах — селах, селищах, містечках, містах. Тут людина народжується, росте, навчається. Спосіб життя близьких, уподобання однолітків, традиції місцевої громади можуть впливати на здоров’я людини позитивно й негативно.
Негативний вплив не тільки шкодить здоров’ю людей, а й загрожує їх життю.
Існують соціальні фактори, які впливають на твоє соціальне здоров'я.
Насамперед до них належить безпосереднє оточення людини:
— родина, в якій виховується й росте;
— школа, в якій вона навчається;
― клас, в якому вона знаходить друзів, з котрими спілкується не тільки в школі, але й за її межами;
— підліткові компанії, з якими вона проводить дозвілля.
Соціальне середовище , в якому порушуються права людини називається нездоровим або неблагополучним соціальним середовищем
Соціальне середовище , в якому дотримуються прав людини і дитини називається здоровим або благополучним соціальним середовищем.
У населеному пункті: Усі установи населеного пункту мають функціонувати так, щоб людина могла безпечно:
Держава на захисті прав дитини
Щоб створити соціально благополучне суспільство, потрібно захистити права дитини.
Від народження дитини її здоров’ю та безпечному гармонійному розвитку приділяється особлива увага в суспільстві.
Лікарі дбають про здоров’я немовляти
Дорослі піклуються про дитину, дбають про її здоров’я і життя
Вихователі в дитячому садку дбають про розвиток дітей
Учителі навчають і дбають про твою безпеку в школі
З друзями маєш спільні інтереси, проводиш дозвілля, можеш відвідувати: гурток музичну школу , спортивну секцію , туристичний клуб , мистецьку студію .
Якщо хворієш, дорослі викликають лікаря .
Якщо потрапляєш в екстремальну ситуацію, допоможе служба захисту населення.
Якщо порушено твої права, можеш звернутися до вчителя, дорослих, викликати міліцію; зателефонувати за телефоном довіри 0-800-500-33-5
Держава надає молоді індивідуальні медичні послуги. Ти можеш звернутися до лікаря в поліклініку за місцем проживання. Останнім часом у багатьох населених пун
ктах з’явилися клініки для надання медичних послуг саме молоді. Їх так і називають — клініки, дружні для молоді . У таких клініках молодь може не пред’являти документів. А допомогу кваліфіковані лікарі надають безкоштовно.
Домашнє завдання.
1. Прочитайте параграф 23-24, 19.
2. Усно відповідайте на запитання в кінці параграфів.
Розпалювання конфліктів. Способи конструктивного розв’язання конфліктів
Є люди, які просто не можуть жити без конфліктів. Вони розпалюють конфлікти за будь-яких обставин. Але ж це зовсім нескладно. Для цього не знадобиться ні багато розуму, ні багато витримки. Значно важче навчитися конструктивно розв’язувати конфлікти.
Способів розв’язання конфліктів чимало. Ви можете скористатися тими, які вважаєте прийнятними в певній ситуації. Наприклад, можете обрати таку стратегію поведінки в конфлікті, яку називають суперництвом. Тоді ви намагатиметеся домогтися свого, нехай навіть це зашкодить людям, які вас оточують. А можна вибрати іншу стратегію поведінки — співпрацю. Це пошук такого варіанта поведінки, при якому враховуються інтереси обох сторін. Звісно, результати такої різної поведінки так само будуть різними: у першому випадку — конфлікт поглиблюється, а в другому — долається.
Окрім суперництва й співпраці, можна вибрати інші способи поведінки під час конфлікту. Компроміс — вибір проміжного варіанта, у якому кожна конфліктуюча сторона щось виграє, а в чомусь поступається. Пристосування — відмова від власних інтересів. Ухиляння — вихід із конфліктної ситуації без спроби її розв’язання.
Розгляньмо, як діють ці стратегії в конкретному конфлікті. Припустімо, що ви хочете брати участь в організації новорічного вечора й бути на ньому ведучим. Ваша однокласниця Оленка так само хоче бути ведучою.
— У варіанті суперництва ви поводитеся в конфлікті активно, усім пояснюєте, що Оленка не підходить, тому що в неї погана дикція й неяскрава зовнішність. Одне слово, домагаєтеся свого за будь-яку ціну.
— Варіант співпраці припускає, що ви з Оленкою зможете домовитися й вести програму разом.
— Компромісом буде ситуація, у якій ви запросите вести концерт когось третього, але самі підготуєте для нього свої номери.
— Пристосування приведе до того, що ви добровільно поступитеся Оленці роллю ведучої.
— А ухиляння — це припинення будь-якого спілкування з Оленкою й відмова від розв’язання проблеми. Нехай інші думають, що робити.
Кожен варіант поведінки буде мати свої результати. Треба як слід обміркувати, якого саме результату ви хочете досягти. Вам буде легко обрати стратегію поведінки в конфлікті.
Опорні точки. У процесі спілкування можуть виникати конфлікти — зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій або поглядів. існують різні стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях. Вибір стратегії залежить від тих цілей, яких ви хочете досягти, розв’язуючи конфлікт.
Перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=jG4B3K4V7Qw
Виконай тести
1. Опрацюйте атеріал та зробіть конспект
Конфлікт – одне з найпоширеніших
явищ в житті і спілкуванні людей. Впродовж всієї своєї історії люди не могли
обійтися без того, щоб не конфліктувати, починаючи з незначної сварки між
друзями і кінчаючи війною. Невже конфлікти – це необхідний атрибут людського
суспільства? Але перш, ніж ми дамо відповідь на останнє питання, давайте
з’ясуємо, що таке конфлікт.
Конфлікт у
перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення.
Конфліктні ситуації вивчає наука конфліктологія. Конфлікт – це
відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами). Конфлікт –
ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну
по відношенню до інтересів іншої сторони.
Причини виникнення конфліктів
Конфлікти – невід’ємна частина
людських стосунків. Виникають вони через те, що кожна людина є унікальною і
неповторною: має відмінні від інших погляди, уподобання і переконання, власні
інтереси і бажання, які можуть вступати у суперечність з інтересами інших
Наприклад,
учень відповідав біля дошки, і йому здавалося, що він це робив добре. Однак йому поставили зовсім не ту
оцінку, на яку він сподівався. У нього й у вчителя виникли різні погляди, на
відповідь. Учитель порівнює учня з іншими учнями й розуміє, що його оцінка не
може бути високою. Тимчасом як учень такого порівняння не робить, а
орієнтується тільки на свої внутрішні відчуття, які супроводжують його під час
відповіді. Йому здається, що все було гарно. Інакше кажучи, він не може сам себе об’єктивно оцінити. Виникає конфлікт поглядів.
Незрідка виникають конфлікти, пов’язані не з різними
поглядами, а з різними цілями. Наприклад,
підліток зібрався йти в кіно з однокласниками, а його молодший
брат просить, щоб той узяв його із собою. Але підлітку не хочеться цього
робити, тому він починає дратуватися. Брат продовжує наполягати. У них різна
ціль, тому й виник конфлікт цілей.
Виникають і конфлікти
інтересів. Наприклад, одна із сестер любить шити й строчить на машинці,
інша в цей час хоче послухати музику, а машинка їй заважає. Вони починають
сперечатися, чий інтерес треба задовольнити спершу, але ніхто не хоче
поступатися. Ще гострішим може бути конфлікт тоді, коли інтереси збігаються й
виникає конкуренція, скажімо, за комп’ютер
– кому зараз ним користуватися.
Однією з причин виникнення конфлікту є конфліктогени поведінки. Це слова
або дії, які породжують конфлікт. Наприклад:
ü Відкрита недовіра;
ü Перебивання іншої
людини;
ü Стійке небажання
визнавати свої помилки і чиюсь правоту;
ü Невміння вислухати і зрозуміти точку зору іншої сторони.
У розвитку
конфліктів виділяють п’ять стадій: виникнення конфліктної ситуації;
усвідомлення конфлікту; початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту;
завершення конфлікту.
1.
Виникнення конфліктної ситуації відбувається при зіткненні двох
або більше людей, інтереси чи переконання яких істотно відмінні.
2.
Усвідомлення конфлікту настає тоді, коли хоча б один
із його учасників починає відчувати дискомфорт у спілкуванні з іншими, критично
і недоброзичливо думає про них або уникає контактів з ними.
3.
Початок відкритого протистояння – момент, коли один з учасників
наважується на заяву або погрозу. Інший у відповідь також починає діяти:
захищатися чи нападати.
4.
Ескалація конфлікту. На цьому етапі сторони відкрито
заявляють про свої позиції та висувають вимоги. Вони можуть і не усвідомлювати
власних інтересів, не розуміти глибинної суті конфлікту.
5.
Завершення конфлікту можливе у разі його розв’язання
(досягнення компромісу), згасання конфлікту через втрату зацікавленості
учасників до предмета протистояння або відсторонення одного з опонентів
-
Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому?
Доречно навести такий вислів:
«Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає
конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Ця, трохи смішна і одночасно
правдива фраза, належить Чарльзу Ліксону, американському психологові і
адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили і
переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.
2. Перегляньте презентацію і виконайте завдання з останнього слайду.
https://docs.google.com/presentation/d/1ttU7UySHlEz0Mn9nN3jTpb-NvrLBPLXQ/edit#slide=id.p1
Домашнє завдання
1.Прочитайте параграф 22 сторінка 110-114, параграф 18 сторінка 144(зелений підручник)
2.Виконайте вправу 14 сторінка 114 письмово
1. Опрацюйте матеріал.
У другій половині XX століття основну небезпеку для здоров’я населення і проблему для охорони здоров’я становили неінфекційні захворювання, насамперед хвороби серцево-судинної системи, які наразі є провідною причиною захворюваності, інвалідизації та смертності дорослого населення. Проблемою медиків усього світу є також онкологічні захворювання, діабет, ожиріння. Відбулося «омолодження» цих захворювань.
Профілактика (від грецьк. prophylaktikos — «попереджувальний») — попередні заходи для недопущення чого-небудь. У медицині це комплекс медичних, санітарно-технічних, гігієнічних, педагогічних та соціально-економічних заходів, спрямованих на попередження захворювань та усунення факторів ризику.
Серцево-судинні хвороби — це ціла низка різних захворювань, які вражають серце та серцево-судинну систему. Вивченням хвороб серця, їхньою профілактикою та лікуванням займається кардіологія.
Онкологічні захворювання — злоякісні пухлини, які виникають у тканинах і органах організму людини. Розділ медицини, який спрямований на вивчення, діагностику та лікування онкологічних захворювань, називається онкологією.
Цукровий діабет (грецьк. Біа Рцхгц; — «надмірне сечовипускання») — група ендокринних захворювань, що розвиваються внаслідок абсолютної чи відносної недостатності інсуліну (гормону підшлункової залози), внаслідок чого виникає стійке підвищення рівня глюкози в крові — гіперглікемія.
Ожиріння — це захворювання, за якого надлишковий накопичений жир у тілі несприятливо впливає на стан здоров’я, призводячи до зменшення середньої тривалості життя та/або збільшення проблем зі здоров’ям.
Захворювання серцево-судинної системи численні. Одні з них є хворобами переважно серця, інші — артерій (атеросклероз) або вен, треті вражають серцево-судинні системи в цілому (гіпертонічна хвороба). Захворювання серцево-судинної системи можуть бути обумовлені вродженими вадами розвитку, травмою, запальним процесом тощо.
Найбільш поширені захворювання серцево-судинної системи
Основою багатьох поразок серцево-судинної системи є атеросклероз. Цей термін походить від грецьких слів athere — «пшенична кашка» і sclerosis — «твердий», що і відображає сутність процесу: відкладення на стінках артерій жирових мас, які набувають у подальшому вигляду кашки, а судини стають потовщеними, із деформованими стінками. Врешті це призводить до звуження про світу артерій і зниження їх еластичності, що ускладнює циркуляцію крові.
Інфаркт міокарда — гостре захворювання серця, зумовлено розвитком одного або кількох некротичних ділянок у серцевому м’язі і виявляється порушенням серцевої діяльності. Зазвичай виникає в результаті ураження артерій серця у разі атеросклерозу, коли відбувається звуження їх просвіту. Нерідко до цього приєднується закупорка судин у зоні його поразки, внаслідок чого кров повністю або частково припиняє надходити до відповідної ділянки м’язу серця, і в ній утворюються осередки омертвіння (некрозу). У 20% всіх випадків інфаркт міокарда має летальний кінець, причому в 60-70% — у перші дві години. Іноді інфаркт міокарда проявляється тільки порушеннями ритму серця.
Аритмії серця — різні відхилення в утворенні чи проведенні імпульсів збудження в серці, найчастіше виявляються порушеннями ритму або темпу його скорочень.
Ішемічна хвороба серця — гостре і хронічне ураження серця, викликане зменшенням або припиненням доставки крові до міокарди у зв’язку з атеросклеротичним процесом в артеріях. Обмеження в надходження крові до міокарду знижує доставку до нього кисню, поживних речовин, а також видалення відпрацьованих продуктів обміну, шлаків.
Залежно від поєднання кількох факторів прояви ішемічної хвороби серця можуть бути різними. Її першим проявом може бути раптова смерть або інфаркт міокарда, стенокардія, серцева недостатність, порушення ритму серця. Нерідко це захворювання вражає людей ще молодих (30-40 років), які ведуть активний спосіб життя. Поширеність ішемічної хвороби серця набула розмірів епідемії у другій половині XX століття, хоча окремі її прояви були відомі давно.
Гіпертонічна хвороба — захворювання серцево-судинної системи, що характеризується постійним або періодичним підвищенням артеріального тиску. Гіпертонічна хвороба — хвороба XX століття. Причина гіпертонічної хвороби розкрита не до кінця. Але основні механізми, що спричиняють стабільно високий артеріальний тиск, відомі. Провідним серед них є нервовий механізм. Початкова його ланка — емоції, душевні переживання, що супроводжуються і у здорових людей різними реакціями, в тому числі підвищенням артеріального тиску. Щоб запобігти подальшому розвитку гіпертонічної хвороби, необхідно знизити нервове напруження, розрядити накопичений «заряд» емоцій.
Існують також захворювання серцево-судинної системи, в основі яких лежить запальний процес. Зрідка це запалення виявляється бактеріальним. Це означає, що на внутрішній оболонці серцевих клапанів або на зовнішніх оболонках серця розмножуються бактерії, що спричиняють гнійне запалення цих відділів серця.
- Вживання якої їжі може стати причиною серцево-судинних захворювань?
Фактори ризику: високий артеріальний тиск, вживання алкоголю, тютюнова залежність, високий рівень холестерину, надлишкова вага, недостатнє споживання овочів і фруктів, низька фізична активність, нервове напруження.
Два фактори антиризику:
• вживання достатньої кількості овочів і фруктів;
• регулярна фізична активність.
Основні фактори, які можуть спровокувати онкологічні захворювання:
• спадковість;
• активне й пасивне паління;
• тривалий або короткочасний вплив на організм людини різних токсичних речовин;
• надмірне споживання алкогольних напоїв;
• тривале перебування під ультрафіолетовими променями;
• гормональні порушення;
• забруднення навколишнього середовища;
• порушення цілісності шкірних утворень;
• хронічний стрес, почуття провини, пригніченості, образи.
Багато онкологічних захворювання успішно лікуються на початкових етапах. Проблема в тому, що вони можуть розвиватися в організмі багато років і ніяк не проявлятися. Зазвичай перші симптоми захворювання людина сприймає як ознаки менш небезпечних, звичних хвороб і не реагує на них належно. У результаті дорогоцінний час спливає, а шанси на одужання скорочуються.
Ознаки, за якими можна розпізнати онкологічні захворювання:
• швидка втомлюваність, постійна втома;
• порушення сну, зокрема, безсоння;
• безпричинна нервозність;
• відсутність апетиту;
• різні ущільнення на або під шкірою;
• наявність крові у природних виділеннях;
• больові відчуття в організмі, що виникли з незрозумілих
• неприємні відчуття після їжі в області шлунка.
Якщо ви виявили в себе одну або декілька з перерахованих ознак, то негайно звертайтеся до лікаря-онколога. Пройшовши повне обстеження, ви з’ясуєте причини нездужань і або почнете лікування, або просто заспокоїтеся.
Профілактика онкологічних захворювань
• Фізичне навантаження і правильне харчування. Вченими доведено, що малорухливий спосіб життя, ожиріння, надмірна худорлявість збільшує ризик захворювання до 30-40 %.
• Повноцінний сон. Кількість часу, який людина проводить у єні, безпосередньо впливає на здатність організму боротися з онкологічними захворюваннями. Крім того, недолік сну значно знижує користь від фізичних навантажень і правильного режиму харчування.
• Регулярні обстеження у фахівців.
Профілактика цукрового діабету:
• первинна — попередження захворювання — повинна базуватися насамперед на здоровому способі життя (раціональне харчування, попередження ожиріння, активний спосіб життя (помірні фізичні навантаження, заняття фізкультурою, спортом значмо зменшують можливість виникнення ожиріння і тим самим порушень вуглеводного обміну і розвитку цукрового діабету), виявлення наявності (відсутності) родичів, хворих на цукровий діабет;
• вторинна — профілактика розвитку цукрового діабету у хворих людей, наприклад, у осіб, що страждають на ожиріння;
• третинна — попередження ускладнення цукрового діабету і його клінічних проявів. Важливо, щоб хворий на цукровий діабет був активним, добре адаптованим у суспільстві, розумів основні завдання в лікуванні свого захворювання та попередження ускладнень.
Профілактика ожиріння
Причин для виникнення ожиріння багато. Насамперед — неправильне харчування, починаючи з першого року життя, коли перегодовування або велика кількість у їжі жирів і вуглеводів веде до швидкого зростання і накопичення жирових клітин. Далі —недостатня рухова активність (гіпокінезія), спадкова, сімейна схильність, і придбана — довго сидимо біля телевізора, за комп’ютером, мало гуляємо і бігаємо. Ожиріння так само може розвиватися після деяких інфекційних захворювань, наприклад, епідемічного паротиту.
Мета профілактики — попередити розвиток ожиріння в осіб із нормальною та надмірною масою тіла, знизити ризик або запобігти розвиткові тяжких супутніх захворювань. Показання до проведення профілактики — сімейна спадкова схильність до розвитку ожиріння та захворювань, що його супроводжують. Раціональне харчування і фізична активність — основа програми з контролю маси тіла.
Якщо дитина з перших років життя має надлишок маси тіла або раптом після перенесеного захворювання маса тіла різко збільшується, необхідно звернутися до лікаря-ендокринолога.
Реклама (лат. гесіатаге — «поновлювати крик, знову кричати, кликати, голосно заперечувати») — спеціальна інформація про осіб чи продукцію.
Відповідно до законодавства України, реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Види: комерційна (товарна, нетоварна), соціальна.
Нетоварна реклама (реклама послуг). Пропагує які-небудь ідеї та цілі і аж ніяк не конкретний товар. Наприклад, нафтова компанія оголошує про свою здатність бурити нафтові свердловини без забруднення навколишнього середовища.
Соціальна реклама спрямована на зміну поведінкової моделі (боротьба зі СНІДом, наркотиками) і популяризацію соціальних проблем, пропаганду здорового способу життя тощо.
Комерційна реклама поширюється в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого чи опосередкованого одержання прибутку.
Перший раз люди побачили рекламу 1704 року, в розділі оголошень Американської газети — «Бостон Ньюслеттер». Проте лише до початку XIX століття у виробників виникла потреба рекламувати свої товари та послуги, адже саме в ті часи по всьому світу прокотилася промислова революція, і ринок пропозицій почав перевищувати попит. Відомий письменник Едгар Аллан По став першим редактором реклами. Він працював 1844 року у друкованому виданні «СазернМессенджер» і відповідав за створення рекламних оголошень. А 1920 року, 2-го листопада, люди вперше почули рекламу по радіо, після чого по радіостанціях прокотилася хвиля змін, почали створюватися нові програми, виключно для того, щоб додати туди тематичну рекламу.
Реклама розвивалася невблаганно, і нині, у XXI столітті, ми можемо її зустріти практично всюди — навіть піднявши очі в небо, жителі Америки іноді можуть прочитати написане вгорі літаком рекламне оголошення. Ось так від рідких оголошень у XVIII столітті ми прийшли до поширення реклами в нашому житті. Залишається лише гадати, що чекає нас попереду..
- Які рекламні стратегії використані на цих рекламних проспектах? (Розрахунок на цільову групу: сім’ю, турботливе ставлення і піклування про дітей; використання обличчя та думки «зірки»)
2. Перегляньте презентацію https://naurok.com.ua/hvorobi-civilizaci-socialni-chinniki-riziku-hvorob-civilizaci-profilaktika-sercevo-sudinnih-onkologichnih-zahvoryuvan-diabetu-ozhirinnya-vpliv-komerciyno-reklami-na-zdorov-234222.html
3.Домашнє завдання
Підготувати інформаційне повідомлення «Профілактика онкологічних захворювань»
У давні часи люди потерпали від холоду, спеки, нападів хижих звірів, інфекційних хвороб. Сучасні люди живуть набагато довше і незрівнянно комфортніше. Механізми й автомати звільнили їх від тяжкої фізичної праці в побуті та на виробництві. За лічені години можна дістатись найвіддаленіших куточків планети. Завдяки винайденню вакцин та ефективних ліків середня тривалість життя людей зросла більш як удвічі.
Уявіть один день із життя первісного і сучасного підлітка. Порівняйте їхні харчові раціони, фізичну активність, загартованість. Поміркуйте:
- Хто харчується переважно натуральними продуктами?
- Хто з них сильніший і загартованіший?
- Хто частіше лягає спати голодним?
- Хто має більше шансів одужати, якщо захворів?
Однак блага цивілізації спричинили появу нових загроз. Тепер людям загрожують не лише численні техногенні небезпеки (ураження електричним струмом, ДТП), а й такі малопоширені у давні часи хвороби, як ожиріння, рак, серцево-судинні захворювання і діабет. Їх називають «хворобами цивілізації», адже вони пов’язані передусім із «досягненнями» цивілізації — малорухливим способом життя, споживанням перероблених харчових продуктів, а також вживанням тютюну, алкоголю і наркотиків.
Куріння і рак
У 6-му класі ти вивчав вплив тютюну на організм людини і знаєш про негайні наслідки куріння, його вплив на організм протягом двох років та віддалені наслідки.
Курцям з 20—30-річним стажем загрожують тяжкі захворювання серцево-судинної системи (інфаркт, інсульт), хронічні захворювання легень, виразка шлунку, злоякісні пухлини (рак легень, губи, гортані).
Тютюновий дим містить більш як 50 канцерогенів — речовин, що спричиняють виникнення злоякісних пухлин. Сполуки, які містяться у тютюновому димі, послаблюють захисні властивості організму і посилюють дію інших канцерогенів, наприклад, іонізуючої радіації.
Найпоширеніша форма раку — рак легень. У 2002 році в Україні серед померлих від раку кожен п’ятий — хворий на рак легень (серед чоловіків - кожен третій випадок). 90% випадків раку легень пов’язують із курінням.
Чи знаєш ти, що...
Один із солістів групи «The Beatles» Джордж Харрісон (мал. 55) почав курити у підлітковому віці. Він ніколи не приховував своєї пристрасті до тютюну і навіть грав із сигаретою в руці. Коли в 1997 році Харрісон дізнався свій діагноз — рак горла, він сказав: «Це сталося через куріння».
Відтоді почалася його чотирирічна боротьба з недугою. Він вирішив зробили все можливе, щоб побороти рак: кинув палити і їздив по всьому світу в пошуках найефективніших засобів лікування, витрачаючи по 25 тисяч американських доларів.
Оцініть ступінь впливу реклами на ваші рішення. Для цього проведіть у класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто завжди приймає рішення під впливом реклами, а з другого — ті, хто на неї взагалі не зважає. Решта займають місця ближче до того чи того кінця.
Створення антинаркотичної реклами
1. Опиши будь-яку тютюнову чи алкогольну рекламу. Проаналізуй:
- Хто є цільовою групою для цієї реклами (орієнтуйся на вік і вигляд людей, зображених у ній).
- Які пастки для молоді ти вбачаєш у цій рекламі?
2. Напиши есе на одну з таких тем: «Як стають курцями», «Хто чужим горем багатіє», «Скільки коштує шкідлива звичка».
3*. Учні однієї з американських шкіл проводять активну антинаркотичну пропаганду в Інтернеті. Один із напрямів їхньої діяльності — створення пародій на реклами алкогольних і тютюнових виробів. Розглянь приклад такої пародії (мал. 57) і спробуй намалювати.
- як позначаються на екрані фільми і передачі які:
а) заборонено дивитися дітям;
б) рекомендовано дивитися дітям тільки разом з дорослими;
в) дозволено для перегляду без вікових обмежень.
2.Прочитайте інформаціюМіжособистісні стосунки – це взаємозв’язки, які суб’єктивно переживаються, об’єктивно проявляються в характері. Науковці з'ясували таку закономірність: чим вищий рівень розвитку групи, тим сприятливіші умови вона створює для виявлення кращих прикмет особистості. І навпаки, чим нижчий рівень розвитку групи, тим більше існує можливостей для виявлення її негативних ознак.
Обміркуйте й обговоріть ситуацію. В Андрія є можливість спілкуватися з компанією підлітків, які ходять на додаткові заняття з літератури, багато читають, обговорюють прочитане й самі пишуть вірші. Але він більше часу витрачає на спілкування з підлітками, які сидять увечері у дворі, курять, п’ють пиво й обговорюють, у кого з них кращий одяг і взуття. Чим відрізняється спілкування у цих двох компаніях?
Види підліткових компаній. Ознаки небезпечних компаній
Підліткові компанії можуть бути дуже різними за своїми цілями, складом і особливостями відносин. Це можуть бути відносини залежності, підпорядкування, співпраці, взаємодопомоги. За соціальною спрямованістю групи підлітків можуть бути соціально позитивними, які діють у межах закону, і соціально негативними — такими, дії яких можуть бути асоціальними і протизаконними.
На жаль, компанія може стати небезпечною, якщо ті, хто в неї входить, чинять протиправні дії. Підлітку треба вміти відрізняти безпечні і небезпечні для нього компанії.
Компанія буде для вас небезпечною, якщо в ній:
• вам забороняють розповідати дорослим, що з вами відбувається, оголошують все, що стосується компанії, «таємницею»;
• є люди, яких принижують і ображають;
• вас самого починають принижувати й ображати;
• вас змушують чинити протиправні дії;
• часто вдаються до цькування когось;
• уживають алкоголь, наркотики, курять;
• вам пропонують алкоголь, наркотики і сигарети, кажучи, що це ознака дорослості;
• вам заважають учитися.
Компанія буде для вас безпечною, якщо в ній займаються корисною справою
Компанія буде для вас безпечною, якщо в ній:
• про все, що відбувається, можна розповісти дорослим;
• і до вас, і до всіх членів групи ставляться шанобливо;
• вам допомагають учитися;
• піклуються про ваше здоров’я;
• займаються корисною для суспільства справою;
• ведуть здоровий спосіб життя.
Добре, коли в будь-якій компанії панує благополучна психологічна атмосфера, коли кожен член колективу почувається в безпеці. Погано і небезпечно, коли в компанії вживають алкоголь, панує грубість, зневага до людини як до особистості, насильство, заборона на висловлення власної думки.
Наприклад, у вашому найближчому оточенні часто вживають алкоголь, і ви так само можете до цього звикнути. Чим це вам загрожує із соціальної точки зору? Насамперед, соціальними є самі причини, через які підліток починає пити. Передумовами першого вживання алкоголю зазвичай стають традиційні приводи: свято, вечірка, день народження. Окрім того, нерідко п’ють тому, що «незручно було перед друзями», «друзі вмовили», «за компанію», «для веселощів» і навіть «просто так, з нудьги». Виходить, що, приймаючи рішення, багато хто не замислюється про його наслідки. Завдяки цьому починає формуватися пияцтво як тип поведінки, який часто призводить до правопорушень.
Обираючи компанію, з якою ви плануєте спілкуватися, обов’язково враховуйте ті наслідки, до яких призведе це спілкування.
Способи протидії негативному соціальному впливу
У суспільстві живуть дуже різні люди. Не всі з-поміж них є моральними, добрими, не всі поважають чуже життя й чуже здоров’я, не всі дотримуються законів. Ви можете зустрітися з такими людьми в різних ситуаціях.
Наприклад, є чимало сект, потрапляючи в які, підлітки припиняють спілкуватися зі своїми рідними й фактично залишають родину. Сектанти, знаючи психологію підлітка, граючи на її вразливих місцях, переконують його, що найкраще — це стати членом секти, де вас усі начебто люблять і розуміють. Насправді ж підліток фактично стає рабом цієї секти, виконує різні доручення її керівника, втрачає свою власну соціальну місію. Такий підліток соціально нездоровий. Потрапити в секту легко, а вийти з неї складно. Отож, зіткнувшись із такою ситуацією, коли вас втягують у якусь групу, мета якої вам невідома, слід бути дуже обережним. Ви неодмінно маєте розповісти про це своїм рідним і не тримати в таємниці нові стосунки.
Є ризик потрапити в зовсім скрутне становище, зустрівшись з тими, хто
нелегально торгує людьми. Попри те, що держава бореться із цим явищем,
торгівля людьми приносить великі гроші, й подолати її важко. У жодному
разі не контактуйте з незнайомцями, якими б люб’язними й щедрими вони
вам не здавалися. Не їдьте у незнайоме вам місце, не сідайте в чужу
машину, не заходьте до незнайомого будинку з незнайомими людьми. Бажано,
щоб батьки завжди знали, де ви знаходитеся, тоді вони зможуть вчасно
вам допомогти!
Є ошуканці, які навмисне починають розмову з підлітками для того, щоб потрапити до їхнього помешкання й розжитися там чимось цінним. Як правило, такі люди люб’язні й увічливі, і здається, що їм можна довіряти. Насправді ж вони чудово грають свою роль. З такими людьми не можна ані розмовляти, ані вести їх до свого помешкання.
Ви можете зіткнутися з насильством у компанії, з якою спілкуєтеся, або на вулиці. Насильницькі дії свідчать про соціальне нездоров’я тих людей, які до них вдаються. Треба обов’язково опиратися насильству, захищати себе всіма можливими способами: тікати, кликати на допомогу, битися. У жодному разі не підпорюватися і не мовчати!
Вас самих можуть спробувати залучити до насильства. Наприклад, умовлятимуть разом побити когось. Пам’ятайте, що насильство над вами, і насильство, яке чините ви самі, завдає шкоди вашому психічному, фізичному й соціальному здоров’ю. Зіткнувшись із насильством, не мовчіть, а неодмінно розкажіть про це дорослим.
Домашнє завдання
1). Яка компанія може стати небезпечною?
2). Чому бажано, щоб батьки завжди знали, де ви перебуваєте?
3). Чому слід обережно й зважено поводитися із чужими людьми?
Письмово
1. Про що треба подумати, обираючи компанію, з якою ви плануєте спілкуватися?
2. Доведіть, що підліткові компанії можуть бути дуже різними за своїми цілями й особливостями відносин.
3. Доведіть, що компанія, у якій курять, буде завдавати шкоди вашому здоров'ю.
Прочитайте інформацію! Людина живе в суспільстві. Вона має знайти своє місце серед інших людей, навчитися спілкуватися з ними, зрозуміти правила поведінки в соціумі й дотримуватися їх.
Демократичне
суспільство надає людині досить багато прав, але
разом із правами в людини з'являються й певні обов'язки. Уміння користуватися своїми правами й виконувати свої обов'язки є важливим показником соціального здоров'я.
Соціум
–
це суспільство, в якому ми живемо.
Людина
– соціальна істота, сформована своїм оточенням. Однак,
суспільство не тільки формує людину, а й впливає на її життя і здоров'я.
Соціальне середовище - оточуючий людину соціальний світ (соціум), який включає всебе суспільні (матеріальні та духовні) умови становлення, існування, розвитку та діяльності людей, які тісно пов'язані з суспільними відношеннями, у які ці люди включені.
Середовище — це сукупність умов існування людини та суспільства.
Соціальна безпека населеного пункту
Люди з давніх-давен живуть у населених пунктах — селах, селищах, містечках, містах. Тут людина народжується, росте, навчається. Спосіб життя близьких, уподобання однолітків, традиції місцевої громади можуть впливати на здоров’я людини позитивно й негативно.
Негативний вплив не тільки шкодить здоров’ю людей, а й
загрожує їх життю.
Існують
соціальні фактори, які впливають на твоє соціальне здоров'я.
Насамперед до них належить безпосереднє оточення людини:
—
родина, в якій виховується й росте;
—
школа, в якій вона навчається;
―
клас, в якому вона знаходить друзів, з котрими спілкується не тільки в школі,
але й за
її межами;
—
підліткові компанії, з якими вона проводить дозвілля.
Соціальне середовище , в якому порушуються права людини називається нездоровим або неблагополучним соціальним середовищем
Соціальне середовище , в якому дотримуються прав людини і дитини називається здоровим або благополучним соціальним середовищем.
У населеному пункті: Усі установи населеного пункту мають функціонувати так, щоб людина могла
безпечно:
Держава на захисті прав дитини
Щоб створити соціально благополучне суспільство,
потрібно захистити права дитини.
Від народження дитини її здоров’ю та безпечному
гармонійному розвитку приділяється особлива увага в суспільстві.
Лікарі дбають про здоров’я немовляти
Дорослі піклуються про дитину, дбають про її здоров’я
і життя
Вихователі в дитячому садку дбають про розвиток дітей
Учителі навчають і дбають про твою безпеку в школі
З друзями маєш спільні інтереси, проводиш дозвілля,
можеш відвідувати: гурток музичну школу , спортивну секцію , туристичний клуб , мистецьку студію .
Якщо хворієш, дорослі викликають лікаря .
Якщо потрапляєш в екстремальну ситуацію, допоможе
служба захисту населення.
Якщо порушено твої права, можеш звернутися до вчителя,
дорослих, викликати міліцію; зателефонувати за телефоном довіри 0-800-500-33-5
Держава надає молоді індивідуальні медичні послуги. Ти
можеш звернутися до лікаря в поліклініку за місцем проживання. Останнім часом у
багатьох населених пун
ктах з’явилися клініки для надання медичних послуг
саме молоді. Їх так і називають — клініки, дружні для молоді . У
таких клініках молодь може не пред’являти документів. А допомогу кваліфіковані
лікарі надають безкоштовно.
Домашнє завдання.
1. Прочитайте параграф 23-24, 19.
2. Усно відповідайте на запитання в кінці параграфів.
Практична робота №4
"Моделювання поведінки пасажира під час ДТП"
Прочитати сторінки підручника 35-39, 32-36.
Найперша ДТП
Найперша дорожньо-транспортна пригода, що спричинила людську смерть, стала в середині серпня 1896 року в Лондоні. Наїзд на пішохода став Артур Едселл, що керував автомобілем і вбив на-смерть 44-річну англійку Бріджит Дрісколл, яка мала двох дітей. До цього відбувалося кілька ДТП, але всі вони були незначні, тому що швидкість автомобілів у ті часи була дуже низькою. Як передавали очевидці першого наїзду на пішохода з летальним результатом, автомобіль Артура Едселла мчав з шаленою на ті часи швидкістю, приблизно 8 миль на годину (13 кв/год).
Артур Едселл здійснював випробовування нового автомобіля «Англо-французької компанії», його метою було продемонструвати публіці нову машину,, проте він забувся і перевищив швидкість і наїхав на пішохода .Це сталося, швидше всього тому,що містер Едселл хотів справити враження на дівчину, з якою він їхав у автомобілі. Так само свідки показали, що містер Едселл жваво спілкувався зі своєю пасажиркою. Недоліками містер Едселла насамперед був надто малий водійський досвід (усього три тижні) і різноманітні відволікаючі фактори, які й донині є причинами аварій. Після цього ДТП судом було винесене рішення, що цей наїзд зі смертельним результатом був нещасним випадком, жодних звинувачень проти компанії і містера Едселла висунуто не було.
Види ДТП: Наїзди (на перешкоду, пішохода, велосипедиста, тварину)
Перевертання
Зіткнення (у разі цих видів ДТП висока імовірність пожеж і
вибухів)
Причини можуть бути підсилені:
- Поганим станом доріг ( у т.ч. сміття чи сторонні предмети на дорогах);
- Погіршення здоров’я водія;
- Несприятливими погодними умовами;
Перегляньте Презентація
Немає коментарів:
Дописати коментар